Want to know what happens backstage at Redpill Linpro?
Soon we can welcome you in!
Coming soon
Backstage
Sign up for our newsletter

4 av 10 nordmenn skal netthandle årets julegaver

Fri, 11/28/2014 - 13:06 -- Svein Wøhni
En rapport fra PostNord viser at 33 prosent av nordiske forbrukere anslår at de skal handle julegaver på Internett i år, til en samlet verdi av 10 milliarder kroner.

I undersøkelsen svarer norske forbrukere at de forventer i snitt å legge igjen 2.300 kroner i julehandel på nett, dette tilsvarer 3 milliarder kroner.

Mister du kunder i din web-shop?

Verdens største retailer Walmart gjorde en undersøkelse for å teste hvor stor effekt nedlastingstid for websiden har på omsettningen. I en A/B-test ble tiden tilfeldig forsinket om 100 millisekunder for en del av de besøkende, noe som resulterte i en nedgang om 1% i omsettningen.

I en undersøkelse av Dynatrace ble 2000 forbrukere i USA spurt om hvordan de kommer til å gjennomføre sin julehandel i år, og hva de forventer. Av de som handlet på nett svarte nesten halvparten at de kommer å avbryte kjøpet om websiden eller mobilappen tar lengre enn 3 sekunder til å svare.

Google rangerer deg ned på listen ved kundesøk

Google følger med på dine kunders aktiviteter, de bruker nedlastingstiden av websidene som et av mange signaler for å rangere nettsidene i søkeresultater, og dårlige svartider eller nedetid gir lavere ranking.

Kunder er ”vanedyr”

Mange forbrukere har en tendens til å handle på nett til samme tidspunkt, som for eksempel om kvelden eller i helger. Det forventes også en stor økning i trafikk i de nærmeste ukene frem til jul. Web-shopen blir da utsatt for ekstra pågang utenom det vanlige, noe som kan føre til lengre responstider eller i verste fall nedetid. Sjansen er stor at dette skjer akkurat når mange potensielle kunder forsøker å handle hos deg, noe som fører til at den omsetningen ikke bare faller bort, men de går til en konkurrent.

Mer isemkram?

Det er forskjellige årsaker som kan føre til dårlige svartider, noen av de mest relevanter er

  • høy belastning på serveren
  • størrelse og kompleksiteten på websiden
  • lang ventetid på grunn av eksterne lenker som ikke laster

Et vanlig svar – fra IT-avdelingen eller IT-leverandøren er å skaffe flere servere for å ta seg av den forventete lasten. Ikke bare står disse serverer da mesteparten av året ubrukt og koster strøm og vedlikehold, det binder også kapital og ressurser for oppsett og implementering.

VIL DU VITE MER?

Lær mer om Managed Varnish Plus.

Lær mer om Varnish Plus faktaark

Lær mer om Varnish Enhanced Cache Invalidation faktaark

Hvis du har spørsmål, bekymringer eller forslag - kontakta Svein Wøhni vår Manged Varnish Plus Expert i Norge.

 

----------------------------------------------------------------------------

Managed Varnish Plus som løsning

Managed Varnish Plus leveres som en skytjeneste, og settes opp og tilpasses din løsning av våre eksperter. Den vil gi en synlig forbedring av brukeropplevelsen fra dag 1 uten investering i ny hardware, lisenser eller tidkrevende implementeringsprosjekter. Funksjoner som Varnish Enhanced Cache Invalidation for e-commerce, statistikk informasjon i realtid og 24/7 support gjør Managed Varnish til et komplett produkt. Løsningen har ved Varnish Plus innebygget standard funksjonalitet, samt opsjoner som feks Mobile Device Detection.